Skip to content

Med kvalitet, service og kunden i sentrum i 110 år!

Et lite år etter at kvinner fikk stemmerett åpnet Hans Claussen AS dørene i Gjensidige-gården, midt på Karl Johan. Lokalene var trange og uutholdelig varme om sommeren, men det var en begynnelse. Og mens selskapet flyttet seg fra kontor til kontor, utviklet Norge seg fra å være et land preget av enkle kår og hardt arbeid til et av verdens rikeste land.

En reise i tid

Ja, for det er ganske lett å la 110 år bare bli et tall, men 110 år med norgeshistorie er en klassereise av de helt sjeldne. I løpet av den tida har nordmenn flest gått fra å bo relativt ruralt, tett og med svært enkle forhold til å være et moderne, velstående samfunn der de fleste av oss har det meste vi trenger – og vel så det.

Men sannheten er at i 1914 brøt første verdenskrig ut og damene (som jo akkurat hadde fått stemmerett, hvert fall enkelte av dem) gikk kledd i lange kjoler og hatt, mens herrene spankulerte forbi Hans Claussens kontorer på Karl Johan med spaserstokk og dertil egnede kalosjer.

– Det er jo unektelig litt gøy at vi har eksistert i 110 år! Jonas Claussen er fjerde generasjon Claussen i førersetet. Han spankulerer ikke ned landets hovedgate på vei til jobb, men sitter godt plassert i kontorene ved Vøyenenga, bare et steinkast fra der han selv vokste opp. – Lokalene her passer langt bedre til den driften vi har i dag. Her har vi lager, vi blander produkter og vi har mulighet til å utvikle oss i den retningen vi ønsker.

Nye krav og behov

Og det har de også gjort. Fra salg av råstoff som ull, bomull, nylon og polyester, fargestoff og kjemikalier til tekstil- og papirindustrien spesialiserer selskapet seg nå på distribusjon av råvarer, utstyr og maskiner til industrien, spesielt innen kompositt, lim og termoplast.

– Vi har også tatt flere grep de siste årene for å tilpasse oss det grønne skiftet og markedets krav til bærekraftige løsninger. Dette har jo blant annet gitt oss solceller på taket her på bygget, men også en ISO 14001-sertifisering, som bør være klar i 2025. Vi ser at vi må ta vår del av ansvaret for å sikre at verden går riktig vei, og det føler jeg at er helt i tråd med hva de før meg i denne stolen har gjort.

Så selv om Jonas ikke bruker hvit frakk på jobb som sine forgjengere, så har han helt tydelig med seg arven om å drive selskapet videre til det beste for både kundene, alle ansatte og samfunnet rundt. Og ut fra formen til årets 110 årsjubilant, så skal vi nok ikke se bort fra at Hans Claussen AS holder det gående i 110 år til!

Back To Top